"Racerbil til gadebrug" er
givetvis en overskrift, der har været benyttet før.
Men i tilfældet Toyota GR Yaris er der tale om en
serieproduceret gadebil, der er skabt med den
målsætning, ikke mindst, at kunne få homologeret en
meget avanceret racerbil med det ultimative mål,
fortsat at kunne vinde verdensmesterskaber i rally.
En VM-bil er med andre ord skabt.
Det er på ingen måde
hemmeligt, at Motorsiden.dk’s redaktør er knyttet
tæt også til Discovery TV-kanalerne, herunder 6’eren
og Eurosport. I mange år har jeg kommenteret rally
på højeste niveau, herunder netop
verdensmesterskabet i rally (World Rally
Championship) og naturligt nok har jeg et stort rum
i min passion for motorsport netop i rallysporten.
261 hk og fænomenal
vejbeliggenhed
Derfor var det en dobbelt
stor oplevelse, at få mulighed for at være blandt de
første til at prøvekøre den nye GR Yaris. Der er
tale om en bil, hvor motoren yder op til 261
hestekræfter, den har firehjulstræk og står for
flotte fartpræstationer, men det unikke er især dens
potentiale.
I motorsport for
standardvogne skal bilerne være homologeret af det
internationale bilforbund, FIA (Federation
Internationale de l’Automobile). Der er udarbejdet
digre regelsamlinger, der foretages regelmæssigt
ændringer og hele den del af motorsporten er på det
nærmeste en videnskab i sig selv. I praksis handler
det om, at racerbilerne gerne må afvige fra deres
ophav, men kun til en vis grænse.
Grænserne rykkes
Hvis man så skaber en ultra
avanceret serieproduceret bil, rykkes grænsen for,
hvor avanceret racerbilen kan blive, tilsvarende
opad. Den hidtidige Toyota Yaris WRC, som Sebastien
Ogier netop har vundet VM i, er skabt med
udgangspunkt i en almindelige Yaris. Ved at skabe
den højt udviklede GR Yaris, er barren løftet
gevaldigt. Det bliver mere end almindeligt
spændende, hvad Toyota får ud af den, når den får
det sidste skub op på WRC-niveau – men det ligger
stadig lidt ud i fremtiden.
Det, man nu har lanceret,
eller rettet introducerer i januar 2021, er noget af
det mest målrettede ultimative, der er set i nyere
tid. Udgangspunktet er naturligvis en konventionel
Toyota Yaris, for der skal jo være en vis sammenhæng
med det, fabrikken tjener deres penge på. Men den er
gennemgribende ændret, hvilket bl.a. skyldes, at den
er skabt på grundlag af den VM-vindende Yaris WRC.
Så det er lidt som en god cirkel: Yaris WRC til GR
Yaris og retur til Yaris WRC, hvilket efter planen
sker i 2022.
Avanceret drivline
Maskineriet er en
3-cylindret 1,6 liters turbobenzinmotor
(slagvolumen: 1.618 ccm). Den yder op til 261
hestekræfter, som den når ved 6500 omdr./min og det
maksimale drejningsmoment på 360 Nm leveres fra 3000
til 4600 omdr./min. Motoren er intet mindre end
verdens kraftigste serieproducerede 3-cylindrede
forbrændingsmotor og også både den mindste og den
letteste 1,6 liters turbomotor.
GR Yaris vejer kun 1280 kg,
til trods for at den har det avancerede GR Four
firehjulstræk. Den er i øvrigt udstyret med et
6-trins manuelt gear, hvilket formentlig er
grundlaget for senere brug med fx sekventielle
gearkasser i WRC-udgaven. Den kan nå de 100 km/t på
5,5 sekunder og topfarten er elektronisk begrænset
til 230 km/t.
Motoren er i sig selv et
lille mesterværk med mange avancerede løsninger.
Eksempelvis benyttes der kuglelejer i turboladeren,
der er integreret i udblæsningsmanifolden, og
multijet olieafkøling af stemplerne. Motoren er
placeret 21 mm længere bagude end i en
standard-Yaris og bidrager dermed til en bedre
vægtfordeling.
AWD med uendelige
muligheder
Firehjulstræk systemet er
Toyotas første originale og sportslige
all-wheel-drive i 20 år. Det er elektronisk styret
og er udviklet specifikt til GR Yaris. Den
øjeblikkelige funktion justeres i forhold til de
øjeblikkelige kørselsforhold og reducerer dermed
chancen for overbelastning. Firehjulstrækket er
lettere end fx de alternative dobbeltkobling og
centerdifferentiale systemer og gør det i den
seriefremstillede GR Yaris muligt, at vælge
kraftfordeling i forholdet 50:50, 30:70 og
normalfordelingen 60:40. I princippet kan
fordelingen af motorkræfterne ske helt trinløst fra
0:100 til 100:0, men i praksis opereres der med de
nævne køremodes.
Der kan tilkøbes en såkaldt
GR Yaris Circuit pakke, der har Torsen
spærredifferentialer for og bag. Og oplevelsen ifm.
den Corona-tilpassede testkørsel, som på bane fandt
sted på FDM Sjællandsringen, oplevede man en mere
radikal forskel til fordel for Torsen løsningen, end
jeg egentlig havde forventet. On-board videoen her
på siden var optaget i udgaven uden spær, og kørslen
i Circuit-pack versionen (den røde på billederne her
på siden) fandt først sted bagefter.
Aerodynamik og hjulophæng
GR Yaris har et yderst
vridningsstabilt karrosseri, som aerodynamisk er
tilpasset de nødvendige højfarts egenskaber. Den er
5,5 cm længere og har en 9,5 cm lavere taglinje nede
bagtil end standard Yaris’en. Taget er skabt i
kulfiber og motorhjelmen såvel som bagklappen og
dørene i aluminium for dels at få vægten men også
tyngdepunktet så langt ned som muligt.
Fortil er den udrustet med
et nyt McPherson fjederbens design og bagtil er der
et yderst kompakt multilink ophæng. Kræfterne
overføres til kørebanen via 225/40-18 Dunlop SP
Sport MAXX 050 hjul i GR Yaris uden Circuit pakken.
Med Circuit Pack er dækkene erstattet af Michelin
Pilot 45 high performance dæk.
Fortil har bilen 356 mm
ventilerede skivebremser og bagtil 297 mm skiver med
letvægts aluminiumkalibre.
I øvrigt er den
serieproducerede GR Yaris udrustet med alle moderne
køre- og sikkerhedshjælpemidler og den bygges på
Toyotas Gazoo Racing produktionsanlæg i Motomachi i
Japan, der er et af de mest avancerede i verden.
Desuden bygges mange af bilens komponenter i hånden.
Regnen synliggjorde
præcisionen
Det regnede den dag,
testkørslen fandt sted, hvilket på den ene side gav
visse begrænsninger på oplevelsen af bilen ved
højere hastigheder end omkring 160 km/t. Omvendt er
følsomheden markant større i vådt fører og det
synliggjorde en yderst præcis styrende bil, med en
perfekt balance, der som nævnt kan rettes til med de
forskellige køreindstillinger.
Det kræver længere tid på
banen og en bedre skulder, end jeg havde udstyret
mig selv med den dag (se videoen…), hvis bilens
potentiale skal udnyttes, men dokumentationen var
klar og hver eneste bevægelse med bilen en
forrygende oplevelse. Det var også tydeligt, at man
ved enkle indgreb i den grad kunne ændre på bilens
karakter, hvilket er afgørende ved rallykørsel, hvor
man ikke alene skal finjustere bilens opsætning
efter vejrforholdene men i allerhøjeste grad også
efter stadigt skiftende vejforhold.
Prisen på Toyota GR Yaris
kendes ikke i skrivende stund, men inden den
publiceres skal det i hvert fald fastslås, at GR
Yaris godt kan bruges som hverdagsbil. Den er noget
stivbenet og støjende, men ikke umulig at køre i.
Men køber man den, så glem ikke at tage en tur på
track-dag engang imellem.
|